ads

Thursday, October 9, 2008

Dari Berhari Raya ke Falun Gong


2 Syawal 1429 lalu, saya sekeluarga bertandang ke rumah emak tiri yang terletak di Peramu, Kuantan. Dah beberapa tahun saya tak beraya di Kuantan. Sejak ayahenda meninggal tahun 1997 saya jarang ke sana. Lama tak jumpa adik-adik, hanya bertanya khabar melalui phone atau SMS aja. Emak tiri saya masih sihat cuma darah tinggi kenalah control makan katanya. Project kuih rayanya cukup menjadi sehinggakan bulan Syawal masih ada tempahan.

Ibu tiri saya orang Terangganu, jadi tak hairanlah kalau pandai berniaga. Anak-anaknya sejak kecil dilatih berniaga. Di tempat saya berkerja pun ada Mak Budak orang Terangganu. Dia cukup pandai berniaga. Dari kain baju, seluar batik, kain samping, kueh raya hinggalah ke air meneral, semua boleh di jualnya!.

Adik-adik saya yang bersekolah cuma 2 orang saja. Yang bongsu dah menjalani UPSR. "Ah, mudah aje, beres!" selamba dengan loghat Ganunya. Yang ke dua, SPM tahun ni, trayer dapat 7A. "Pahang nak ambil jadi anak angkat, dapat Asrama Penuh", katanya selamba. Lalu saya terfikir tentang anak sulung lelaki saya, dapatkah dia menyaingi mereka. Anak saya ni minat subjet Mats dan nak jadi Engener Kapal Terbang, katanya. Doakanlah...

Manakala 3 orang lagi adik saya tinggal di KL. Adik perempuan saya setelah menghabiskan SPM di sekolah berasrama penuh di Kuantan terus apply jadi nurse bertaraf diploma, sambung 2 tahun lagi sambil berkerja ambil ijazah. Dia tidak mahu belajar terlalu lama, boring katanya. Seorang berkerja bank di Menara Maybank dan seorang lagi bertugas di Sepang sebagai Makenik Kapal Terbang MAS setelah menghabiskan peringkat sijil di Mara, Melaka. Dia nak ambil periksa dan nak jadi engener pula. Semasa kecil lagi minatnya terjurus ke situ. Teringat semasa kecil, dia asyek main kapal terbang siang dan malam. "Siung... siung...", mulutnya berbunyi.

Mak De (Emak Tiri) saya bercerita, hampir empat bulan misteri histeria di SMK Tanjung Lumpur masih lagi mengganas dan menghantui 800 pelajar dan guru-guru sekolah berkenaan. Sekolah itu berhampiran dengan Peramu, rumah ibu tiri saya.

Menjerit, meracau, mengamuk, suara menjadi kasar dan garau secara tiba-tiba, menjadi bingung atau mendakwa berada di alam yang lain antara kriteria yang biasa digambarkan oleh kebanyakan mangsa histeria. Makhluk halus ini terdiri daripada 14 ‘dewasa’ dan tujuh ‘kanak-kanak’.

Sesetengah pihak menganggapnya sebagai kejadian misteri yang mempunyai hubung kait dengan peranan mahkluk halus seperti bunian, jin mahupun syaitan; tetapi tidak kurang menganggapnya hanya satu fenomena akibat tekanan perasaan.

Berhadapan dengan kes histeria di SMK Tanjung Lumpur, terdapat kriteria baru dikesan berlaku ke atas mangsa apabila pelajar atau guru yang diserang histeria akan mengalami sakit sendi hingga menyebabkan mereka terpaksa berjalan terbongkok-bongkok seperti seorang nenek tua yang sudah uzur.

Persoalannya, mengapa pelajar atau guru wanita berkenaan tiba-tiba meracau, menjerit seolah-olah hilang kewarasan serta mengalami sakit sendi sedangkan mereka secara teknikal dilaporkan sihat serta waras oleh pihak perubatan?

Perkara utama yang harus difikirkan ialah kejadian histeria telah mengganggu proses pembelajaran pelajar terutama mereka yang bakal menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak lama lagi.

Lalu saya sekeluarga membatalkan niat nak bermalam di rumahnya kerana tak mahu mengambil risiko. Sekeliling rumahnya dihinggapi fenomena itu. Lalu kami ke Kuantan dan menginap di Hotel Vistana dan hari raya ke 3, paginya ke Teluk Chempedak untuk bermandi-manda. Kebetulan di pantai berhadapan McDonald’s ada satu kumpulan sedang sibuk bertaichi. Langsung saya menghampiri, ingin tahu...



Tenang, pikiran kosong namun tetap sadar


FALUN DAFA (Falun Gong) adalah suatu cara melatih diri (berkultivasi) peringkat atas yang berupa suatu sistem perangkat latihan yang benar-benar nyata dapat memperbaiki dan meningkatkan moral, tubuh dan spiritual seseorang menuju ke tingkat yang lebih tinggi. Melalui latihan Falun Gong, para praktisi dapat memperoleh kemajuan yang sangat pesat dalam kesehatan jiwa dan raga, demikian juga dapat menghilangkan stress.

Falun Gong merupakan kultivasi (pengolahan) ganda jiwa dan raga. Latihan raga (latihan gerakan)nya terdiri dari gerakan-gerakan lembut yang menyerupai senam, dan juga meditasi. Latihan gerakan tersebut berfungsi mengolah potensi tubuh, membangkitkan energi dalam tubuh dan menyerap energi alam semesta, juga untuk memperkuat sistim mekanisme energi yang terbentuk dalam tubuh.

Sedangkan kultivasi jiwa bertujuan meningkatkan Xinxing (watak, kualitas moral), dengan jalan berasimilasi (menyelaraskan diri) dengan karakteristik alam semesta yakni: Zhen-Shan-Ren (Sejati-Baik-Sabar). Pengertian kata "Sejati" adalah benar, lurus dan jujur; "Baik" adalah kebajikan, suka menolong, tidak mementingkan diri sendiri; "Sabar" adalah penuh toleransi, pengendalian emosi, tahan uji serta mampu melepaskan keterikatan hati. Terus menerus meningkatkan standar Xinxing didalam kehidupan sehari-hari, didalam rumah tangga, di tempat kerja, dalam masyarakat, harus menjadi seseorang yang bermoral tinggi yang bertanggung jawab terhadap pekerjaan dan kewajibannya.

Falun Gong bukanlah agama, karena tidak ada ritual, formalitas atau aktivitas apapun yang seringkali digunakan dalam agama, tidak terikat dengan keanggotaan. Para praktisi dengan keinginannya sendiri belajar bersama, secara bebas datang dan pergi. Pusat pembina maupun tempat latihan tidak menarik iuran/sumbangan. Di seluruh dunia para praktisi sukarela mengajarkan metode lima perangkat latihan. Semua kegiatan Falun Dafa selamanya bebas biaya. Falun Gong juga tidak melibatkan diri ke dalam kancah politik, Falun Gong hanya mengajarkan praktisi mematut diri sesuai kriteria tingkat tinggi serta melepaskan terus-menerus keterikatan hatinya, guna mencapai taraf kondisi jiwa yang lebih tinggi.

Sejak Falun Gong diperkenalkan oleh Master Li Hongzhi pada tahun 1992, dengan ajarannya yang luas dan mendalam serta harmonis, telah menyempurnakan dan meningkatkan Xinxing (moralitas) ratusan juta orang, membuat mereka paham tentang tujuan hidupnya. Bagi praktisi yang sejati kesehatan tubuhnya dalam waktu singkat akan mencapai kondisi yang sangat prima. Efek peningkatan kesehatan jiwa dan raga ini tampak nyata sehingga mendapat penyambutan yang hangat di berbagai daerah, berbagai bangsa. Lebih dari seratus juta orang telah berlatih Falun Gong di seluruh dunia, baik di Asia, Eropa, Afrika, Amerika dan Australia. Buku-buku yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia ialah : [Zhuan Falun] dan [Falun Gong]. Bagi yang berminat, dapat mendatangi tempat latihan yang tertera, dan langsung mengikuti latihan, belajar dengan praktisi setempat tanpa dipungut biaya, dan mendengarkan pengalaman masing-masing praktisi.



Lima Perangkat Latihan Lima perangkat Metode Gong Falun Dafa sederhana dan mudah dipelajari. Gerakan ini adalah suatu bagian dari Dafa yang menyempurnakan dan mengharmoniskan tubuh.

1. Fozhan Qianshou Fa (Metode Merentang Seribu Tangan)

Perangkat gerakan tersebut pada intinya adalah merentangkan tubuh, membuka energi yang tersumbat, mengarahkan energi dalam tubuh dan bawah kulit yang bergerak intensif, otomatis menyerap sejumlah besar energi dalam alam semesta, sehingga praktisi sekali mulai akan langsung mencapai Mai (saluran energi) terbuka dan mengalir lancar.


2. Falun Zhuang Fa (Berdiri Memancang Metode Falun)

Perangkat gerakan ini termasuk metode hening memancang, terdiri dari empat gerakan memeluk roda. Sering berlatih perangkat gerakan ini dapat membuat sekujur tubuh praktisi terhubung lancar seluruhnya, adalah metode kultivasi lengkap untuk melahirkan kebijakan dan menumbuhkan daya, menaikkan tingkat dan memperkuat kuasa supernormal.


3. Guangtong Liangji Fa (Metode Menghubungkan Kedua Kutub)

Perangkat gerakan ini adalah metode yang menghubungkan dan menggabungkan energi alam semesta dengan energi dalam tubuh, memurnikan tubuh.


4. Falun Zhoutian Fa (Lingkaran Langit Metode Falun)
Perangkat gerakan ini dapat membuat energi tubuh manusia bergerak secara luas, bukan hanya satu batang atau beberapa batang Mai (saluran energi) yang beredar, tetapi adalah sirkulasi menyeluruh permukaan Yin tubuh manusia ke permukaan Yang, bolak-balik terus menerus, sangat jauh melampaui metode pembukaan saluran energi yang biasa atau lingkaran besar dan kecil


5. Shentong Jiachi Fa (Metode Memperkuat Kuasa Supernormal)
Perangkat gerakan ke lima ini adalah metode kultivasi meditasi, merupakan metode energi kultivasi multiguna yang dikultivasikan bersama-sama, menggunakan isyarat tangan memutar Falun, memperkuat kuasa supernormal (termasuk kemampuan Gong) dan daya Gong (energi kultivasi). Saat berlatih tidak memikirkan apapun, hening memasuki kondisi Ding (tenang, pikiran kosong namun tetap sadar).


Keterangan lanjut sila layari - http://www.falundafa.or.id/

3 comments:

by sayasuka said...

jikalau anda punya masa senggang yang panjang, layari http://sayasuka.blogspot.comc

R. S. Iskandar said...

satu lagi entry yang berkualitas.

buat pe nak takut2 muskamal? hehe. pak mertua aku siap jumpa hantu pompuan sorong motor lagi hihihi.

anyway, taichi cina sebenar nampak macam senang nak buat, tapi kalau dihayati sepenuhnya penat dibuatnya. falun gong ni jugak menggunakan tenaga qigong yang ada dalam diri. pernafasan, pergerakan serta exercise minda adalah intipati utama dalam aktiviti ini.

Izwan said...

Pelik jugak histeria ini.. Dia suka menyerang tanpa semena-mena..

Peliknya, histeria nih tiada ubat..

Saya tidak pernah jumpa hantu abang..

Dan tidak mintak pun..

Nyaris2 jumpa, tuh masa 3 tahun lepas masa camping..

Benda-benda halus ini kalau percaya, lain jadi.. Tapi kalau tidak percaya tidak jadi..

Alam ghaib kan itu sudah diceritakan dalam Al-Quran..

So, abang ada petua tak bila terserempak dengan makhluk halus..

Ada setengah orang suruh minta nombor ekor..;)